Als ze maar gelukkig worden
Over het boek
Kinderen in Nederland behoren tot de gelukkigste van de hele wereld. Maar zijn het ook de aardigste kinderen? Kunnen ze kritisch denken en voelen ze zich betrokken bij de maatschappij?
Opvoeden gaat niet vanzelf. Ouders brengen hun kinderen groot in een competitieve en individualistische samenleving en dragen bovendien de bagage van hun eigen opvoeding met zich mee. Daarom is het belangrijk om na te denken over het doel van opvoeding, zowel in het belang van het kind zelf als in dat van de maatschappij als geheel. Opvoeden is namelijk zoveel meer dan het voorkomen van gedragsproblemen – het gaat óók over de vorming van een mens.
Als ze maar gelukkig worden helpt elke ouder, verzorger en beleidsmaker bij deze opgave. Aan de hand van vijf opvoeddoelen laat psycholoog Marilse Eerkens zien hoe kinderen kunnen worden voorbereid op de toekomst en op een vreedzame en democratische manier leren samenleven in onze steeds complexere maatschappij.
Het boek werd op 8 september gepresenteerd bij SPUI25.
‘Als ze maar gelukkig worden’ in de media:
De Balie: ‘Wie brengen we groot?’
Trouw: ‘De wereld vraagt om empathische doorzetters, niet om winnaars’
AD: Je kind van alles afleren? Draai het om; leer het deze vaardigheden juist aan.
Knack: Waarom geluk niet het hoogste opvoedingsdoel is: ‘Is het niet even belangrijk dat je kind de wereld gelukkiger maakt?’
De Telegraaf: Het recept voor leuke geslaagde kinderen: vijf opvoeddoelen
De Morgen: Voor mij zijn er 5 nastrevenswaardige opvoeddoelen. Psycholoog neemt 4 hardnekkige opvoeddoelen onder de loep
Psychologie Magazine: Boeken van de maand september.
Flow Magazine: Een tien voor empathie.
RTL nieuws: inpakken en weglezen; 22 boeken om deze zomer nog te verslinden.
Margriet: Dit zijn de fijnste boeken en TV-programma’s.
ZIN in Opvoeding: ‘Empathie’
De Morgen (7 december 22)
‘Psychologe Marilse Eerkens pleit voor een autoritatieve opvoeding: “We kunnen de boze wereld niet buitenhouden”‘
AD (15 december 22)
‘Willen we narcisme in de samenleving aanpakken dan moeten we kinderen anders opvoeden’